1. Ruoasta kertova kirja
Roald
Dahl: Charlie and the Chocolate Factory
Grimmin satuihin rinnastettava tarina typerien ja
huonotapaisten lasten pahoinpitelystä ja aikuisiän diabeteksen pohjustuksesta.
Dahlin vinksahtanut huumorintaju toimii, nautin.
2. Matkakertomus
Miguel
de Cervantes: Don Quijote
Ritariksi itsensä mieltävä Don Quijote harhailee
pitkin maita, mantuja ja omia kuvitelmiaan. Yllättävän hauska ja paikoitellen
todella outo teos. Esimerkiksi silloin kun Don Quijote ja Sancho Panza
tutustuvat teokseen nimeltä Don Quijote, jossa heidän seikkailunsa on kerrottu.
Pitää sisällään myös lukuisia tarinoita tarinan sisällä. Postmodernia jos mikä,
ja vielä 1600-luvun alussa.
3. Kirjassa rakastutaan
Mika Waltari: Johannes Angelos
Kuuntelin tämän äänikirjana. Bysantin kaatumiseen
sijoittuva historiallinen rakkausromaani. Melko ylitsevuotavaa tunteenpaloa,
joka kävi paikoitellen vähän väsyttäväksi.
4. Maahanmuuttajasta, pakolaisesta tai
turvapaikanhakijasta kertova kirja
Jhumpa Lahiri: Kaima
Intianamerikkalaisen perheen tarinaa, jossa
korostuu nimien ja nimeämisen merkitys osana identiteettiä. Omakin kulttuuri
voi tuntua vieraalta ja sitä voi haluta paeta. Ehkä hiukan jäsentelemätön,
mutta viihdyttävä tarina.
6. Kirjastosta kertova kirja
Jacques Bonnet: Kirjaston henget
Kirjakustantajan mietteitä kirjojen omistamisesta
ja rakkaudesta kirjoihin. Hirvittävä määrä ranskalaisten kirjailijoiden nimien
luettelemista. Vaikka pidän itseäni jonkin sortin kirjojen ystävänä, en ihan
aina ymmärtänyt monsieur Bonnetia, ja jokin ranskalaisessa, mahtipontisessa
älykködiskurssin tyylissä ärsyttää minua.
7. Vihervuosi 2016 -sloganiin ("Minun
maisemani - maalla ja kaupungissa" sopiva kirja)
Veikko Huovinen: Havukka-ahon ajattelija
Veikko Huovinen: Havukka-ahon ajattelija
Parempi 28- kuin 18-vuotiaana luettuna. Paljon
tiiviiseen muotoon puettua humaania ja vihreää filosofiaa sekä Kainuun murretta
ja mielenlaatua.
8. Kirja kirjailijalta, jonka tuotantoa et ole
lukenut aiemmin
John Updike: Rabbit, Run
Nuori perheenisä ei kestä alkoholistivaimoaan, näköalatonta
työtään ja hukattua nuoruuttaan vaan lähtee karkuun. Tyylikästä tekstiä,
vastenmielinen päähenkilö.
9. Sinulle vieraalla kielellä (eli ei omalla
äidinkielelläsi) tai murteella kirjoitettu kirja
Victor
Hugo: Notre-Dame de Paris
Viiden kuukauden luku-urakka. Disney-versiossa
Notre-Damen kellonsoittajasta on jonkin verran vähemmän kidutusta, kuolemaa ja
Pariisin arkkitehtuurin historiaa. Mutta vuohi on molemmissa!
10. Aasialaisen kirjailijan kirjoittama kirja
Haruki Murakami: Sputnik-rakastettuni
Parikymppisten japanilaisten rakkaushuolia,
ilmaisun vaikeutta ja melankoliaa. Lievää fantasiaa myös havaittavissa. Kovin
samoissa vesissä liikuttiin kuin muissakin Murakamin kirjoissa, tosin nyt
hiukan heikommin.
11. Sarjakuvakirja
Hergé:
Les Cigares du Pharaon
En itse pienenä ikinä oikein innostunut Tintistä,
tykkäsin enemmän Asterixista ja Lassista ja Leevistä. Tämä löytyi kirjaston
poistomyynnistä ranskankielisenä, samassa niteessä pari muutakin vanhaa Tintti-seikkailua
alkuperäisinä, 1930-luvun mustavalkoisina versioina. Ihan hauska, mutta todella
poukkoileva ja jotenkin improvisoidun oloinen tarina. Hyvää ranskan kertausta.
12. Näytelmä
William Shakespeare: Henry V
Neljästä historiallisesta näytelmästä koostuvan
ns. Henriadin viimeinen osa, aiemmat luin joskus vuoden 2015 aikana. Agincourtin
taisteluun suurelti keskittyvä näytelmä oli lukemistani Shakespeareista ehkä
teemoiltaan ja juoneltaan selkein. Sisältää kaksi hienoa hengennostatuspuhetta
sekä hulvatonta ranskankielistä, kaksimielistä sanailua, josta tuli Eddie
Izzardin kieltenopiskelusketsi elävästi mieleen: "If you don't speak
French, all that was fucking funny."
13. Kirjan nimi on kysymys
Haruki Murakami: Mistä puhun kun puhun
juoksemisesta
Vastaus: harjoittelun lisäksi kirjoittamisesta,
luovuudesta ja kovasta työstä sekä itsekurista ja yksinäisyydestä. Lyhyt
sekoitus esseetä, omaelämäkertaa ja päiväkirjaa.
14. Historiaa käsittelevä tietokirja
Christopher
Clark: The Sleepwalkers - How Europe went to war in 1914
Todella perusteellinen selonteko ensimmäiseen
maailmansotaan johtaneista syistä. Aikakauden aggressiivinen
nationalismi, talousongelmat ja keskinäisten liittoutumien solmut tuntuvat
huolestuttavan ajankohtaisilta tänäkin päivänä.
15. Kirjan kansi on mielestäsi ruma
Stephen King: Uneton yö
17. Kirjassa juhlitaan
Anthelme Brillat-Savarin: Maun fysiologia
Arvoin tämän ja Roald Dahlin kanssa, kumpi tulee
kumpaan kohtaan. Laitoin ne nyt näin. 1800-luvun alun gastronomian klassikko, joka on kokoelma
”meditaatioita” ruoasta, ruokakulttuurista ja herkkusuisuudesta. Pohdinta on
paikoitellen ollut hyvinkin edellä aikaansa, kuten vaikkapa liikaliihavuuteen
johtavista syistä. Teosta pidetään myös huolitellun tyylikkään ranskan kielen
standarditeoksena, mikä ei tietenkään täysin välity käännöksessä, vaikka se
mainio onkin.
19. Kirjan päähenkilö on sinun unelmatyössäsi
Neil
Peart: The Soundtrack to My Life and Times
Rush on luultavasti kaikkien aikojen
suosikkibändini, ja Peart kenties eniten arvostamani rumpali, eikä hullumpi
sanoittajakaan. Saisinpa itsekin elantoni musiikista, kirjoittamisesta ja
matkustelusta.
20. Kirjan nimi viittaa vuorokaudenaikaan
Alberto Moravia: Keskipäivän aave
Näin joskus Jean-Luc Godardin elokuvan tästä ja
nimi jäi mieleen. Kyllästynyt elokuvakäsikirjoittaja lähtee vaimonsa ja
ohjaajan kanssa Caprin saarelle luomaan käsikirjoitusta kaavailtuun Odysseia-elokuvaan.
Työ ei nappaa, kunnianhimo ajaisi suurempiin asioihin, ja avioliittokin alkaa
rakoilla. Psykologista realismia, joka oli oudon mukaansatempaavaa, vaikka
päähenkilö ei juuri sympatiaa herätellyt.
21. 1700-luvulla kirjoitettu kirja
Laurence
Sterne: The Life and Opinions of Tristram Shandy, Gentleman
On kirjoja, jotka ovat eittämättä hienoja. On
myös kirjoja, joista itse pitää. Ne eivät aina kuitenkaan kohtaa, ja tämä oli
siitä mainio esimerkki. Sternen kulttiklassikon pointti on olla elämäkerta,
jonka kirjoittaja ei koskaan pääse asiaan vaan hairahtuu jatkuvasti sivuteille.
En nauttinut lukemisesta oikeastaan hetkeäkään, vaikka sinänsä teoksen
rakenteellista kokeilua ja huumoria arvostinkin. Älkää myöskään kysykö
tarkempia yksityiskohtia juonesta, putosin niin jatkuvasti pois kärryiltä ettei
minulla ole hajuakaan suurimmasta osasta koko kirjaa.
22. Kirjassa mukana Marilyn Monroe
Sarah Churchwell: Marilyn Monroen monta elämää
Haasteen eräs positiivisimpia yllätyksiä! Marilyn
ei ole ikinä minua kiinnostanut, ja pelkäsinkin tätä kohtaa haasteesta.
Churchwellin kirja ei ole elämäkerta, vaan akateemiset kriteerit täyttävä
tutkimus Marilynista kirjoitetuista elämäkerroista. Hurjan mielenkiintoinen
näkemys siitä, millaisena Marilyn tahdotaan ja ei tahdota nähdä.
23. Oman alansa pioneerinaisesta kertova kirja
Marjo T. Nurminen: Tiedon tyttäret - Oppineita
eurooppalaisia naisia antiikista valistukseen
Osa näistä oppineista naisista on valitettavasti
niin unohdettuja, ettei historiaan ole jäänyt kuin nimi. Toiset taas ovat
mukana ei niinkään tieteellisten saavutustensa vaan sukupuolensa vuoksi. Mutta
sitten toisaalta joku Hildegard Bingeniläinen oli sellainen renessanssinero,
että soisi hänestä kuultavan kouluissakin. Mielenkiintoinen ja hyvin kirjoitettu, vaikkakin toki eksplisiittisen
sukupuolipoliittinen teos.
24. Kirjasammon päivän täkynä ollut kirja
Don DeLillo: Omegapiste
Lyhyt miniromaani dokumentaristista, joka
haastattelee entisen Yhdysvaltain puolustusvoimien konsulttia keskustellen
samalla olemassaolon olemuksesta. Tätä haastattelua varjostaa perheenjäsenen
katoaminen. Paljon viittauksia Hitchcockin Psykoon. Todella tiivistä tekstiä,
joka jää kummittelemaan mieleen. DeLilloon pitää tutustua enemmänkin.
25. Kirjassa on yli 500 sivua
John
Steinbeck: East of Eden
Eräs vahvimpia lukemistani Steinbeckeistä, ja
luultavasti synkin. Kaliforniassa asuvien kahden suvun (joista toinen on
Steinbeckin oma) tarina, jossa jokainen sukupolvi toistaa Kainin ja Abelin sekä
Aatamin ja Eevan tarinaa. Raamatullista paatosta ei ollut kuitenkaan liikaa,
vaikka melko vähissä Steinbeckin yleensä lämmin huumorikin oli.
26. Elämäkerta tai muistelmateos
Alex Ferguson: My Autobiography
Manchester Unitedin entisen managerin muistelmia,
jotka jäivät todella pintapuolisiksi ja vieraiksi. En tiedä, johtuiko Sir
Alexin (vai haamukirjoittajan?) tyylistä, mutta oli todella rasittava lukea
tekstiä, joka ei edes yhden kappaleen ajan pysy samassa aiheessa. Ehkä
jalkapallo ei myöskään managerin näkökulmasta sitten minua kiinnostanut.
27. Afrikkalaisen kirjailijan kirjoittama
kirja
Chinua
Achebe: Things Fall Apart
Nigerialaisen Acheben 1958 julkaisema, sittemmin englanninkielisen
afrikkalaisen kirjallisuuden klassikoksi muodostunut esikoisteos. Tyyliltään
Things Fall Apart on rauhallisen toteava ja keskusteleva, ja sen sanotaankin
muistuttavan afrikkalaista tarinankerrontaperinnettä. Länsi-afrikkalaisen
kadonneen kansanperinteen kuvauksen ohella Achebe pääsee käsiksi
yleismaailmallisiin teemoihin, miehen osaan ja identiteettiin ja erilaisten
kulttuurien yhteensopimattomuuteen. Yksi lukuhaasteen helmiä.
28. Perheenjäsenellesi tärkeää aihetta
käsittelevä kirja
Erkki Vettenniemi: Suomalaisen kestävyysjuoksun
historia
Vettenniemi kertoo hyvin yleistajuisesti
suomalaisten kestävyysjuoksijoiden matkaa lentävistä suomalaisista ”hiipivien
hölkkääjien kansaksi”. Teos rikkoo hyvin myös myyttejä ammatti- vs.
amatööriurheilusta ja 70-luvun verensiirroista osana suomalaistakin
urheiluhistoriaa. Välillä vähän kuivakka, mutta hyvä yleisteos.
29. Kahden kirjailijan yhdessä kirjoittama
kirja
Terhi Siltala & Ilkka Raitasuo: Kellokosken
prinsessa
Elämäkerta Kellokosken mielisairaalan
pitkäaikaisimmasta asukkaasta Anna Lappalaisesta. Samalla suomalaisen
mielenterveyshoidon historiaa. Hieno aihe, jokseenkin kepeästi mutta
informatiivisesti kirjoitettu.
30. Viihteellinen kirja
Ozzy
Osbourne & Chris Ayres: Minä, Ozzy
Luin tämän e-kirjana kun ilmaiseksi sain.
Viihdyttävä, joo, vaikka se sekoilu alkoi saada jo surullisiakin sävyjä. Tämä
kirja terästi vain kuvaani Ozzysta hiukan yksinkertaisena, lähes luku- ja
kirjoitustaidottomana ja sävelpuolikuurona kaverina, jolla kävi pop-historian
suurin tuuri. Rakastan Black Sabbathia, mutta Ozzy ei koskaan ollut vahvin lenkki.
Toisaalta ei niitä biisejä kukaan muukaan voi laulaa.
31. Olympialaisista kertova kirja
Lasse Erola: Olympialaisten outoja tapauksia
Kevyitä anekdootteja olympialaisten historiasta.
Hauska, nopealukuinen välipala.
32. Kirjassa on myrsky
J.R.R. Tolkien: Taru sormusten herrasta
Luin tämän ääneen avovaimolleni. Maailman paras
tarina, joka oli taas hiukan erilainen kuin ennen. Niitä loputtomia runoja ja
laulujakin osaa nykyään arvostaa enemmän.
33. Kirjailijan viimeiseksi jäänyt kirja
Kenneth
Grahame: The Wind in the Willows
Oikein ilahduttavaa eläinmaailman seikkailua.
Todella kauniisti kirjoitettu. Mutta vaatii kyllä lastenkirjaksi aivan
käsittämättömän laajan sanavaraston!
34. Keskustelua herättänyt kirja
Harper Lee: Kuin surmaisi satakielen
Nuoren tytön näkökulmasta kerrottu moderni
klassikko pikkukaupungissa sattuvasta oikeusjutusta. Upea kirja, ja aihe on
valitettavasti ajankohtainen, sillä taitaapa Yhdysvalloissa edelleen olla yksi
laki valkoisille ja toinen mustille.
35. Kirjassa ollaan avaruudessa
Iain M. Banks: Surface Detail
Banksin Kulttuuri-sarja on minulle parasta scifiä
mitä on. Tässä oltiin avaruudessa ja pohdittiin muun muassa taivaan ja helvetin
toteuttamisen mahdollisuutta virtuaalitodellisuudessa kehon kuoltua. Banks on
myös harvoja scifi-kirjailijoita, jotka hallitsevat (sysimustan) huumorinkin
käytön.
36. Kokoelma esseitä tai kolumneja
Jukka Mallinen: Varastettua ilmaa - vapaita
esseitä Venäjästä
Alkuun todella rasittavaa Venäjän underground-runoilijoiden
hehkutusta, mutta parhaimmillaan oivaltavaa ja mielenkiintoista, joskin aika
kärjistävää pohdintaa Venäjän historiasta ja sen kansalaisten identiteetistä.
37. Kirjan nimi viittaa vuodenaikaan
Tove Jansson: Kesäkirja
Pienen tytön ja mummon kesänviettoa saaristossa.
En osaa päättää, kumpi päähenkilöistä oli ärsyttävämpi. Minun on joskus vähän
vaikea päästä sisälle Janssonin tyyliin, tällä kertaa se ei oikein onnistunut.
38. Jossain päin maailmaa kielletty kirja
Salman Rushdie: Saatanalliset säkeet
Viimeisen puolivuosisadan luultavasti tunnetuin
kielletty kirja, jonka kirjoittaja on edelleen Iranin entisen diktaattorin
ajatolla Khoeiminin langettaman fatwan, islamin loukkaajille tarkoitetun
tappotuomion alaisena. Kirjan japaninkääntäjä murhattiin 1990-luvun alussa, ja
useita muita kääntäjiä ja kustantajia on yritetty tappaa tai vahingoittaa.
Rushdie itse elää edelleen vartioituna. Profeetta Muhammed ja saatanallisten
säkeiden tarina (eli että Saatana olisi kuiskinut profeetan korvaan luvan
palvoa muitakin jumalia kuin Allahia) ovat mukana kirjassa uninäkynä, mutta
Rushdien rönsyilevässä, maagis-realistisessa romaanissa on ehkä sittenkin
enemmän kyse maahanmuuton ja kolonialismin vaikutuksista identiteettiin.
39. Nobel-voittajan kirjoittama kirja
W.B. Yeats: The Collected Poems
Aloitin tämän jo viime syksynä ja lueskelin sitä
pienissä pätkissä silloin tällöin. Toisinaan saatoin yhtyä Oulun yliopiston erään englantilaisen filologian opettajan puuskahduksiin
Yeatsista (”Thank God, no more T.S. Eliot or Yeats again!” kun luennot
loppuivat fuksivuoden keväällä). Alkupään tuotannon romanttis-mytologiset ja
poliittiset runot menivät melko lailla ohi, mutta keski- ja myöhäistuotannossa
oli sitten todella hienoja, abstraktimpia ja symbolisempia runoja. Usein olisin
kuitenkin kaivannut opasta Yeatsin ja Irlannin kansanperinteen maailmaan.
41. Kirjassa lähetetään kirjeitä
Jane Austen: Uskollinen ystävänne - Kootut
kertomukset
Austenin nuoruuden kirjenovelleja. Rakkaus ja
ystävyys oli hulvattoman absurdia kohellusta, kuin Monty Pythonia
parhaimmillaan, ja Lady Susanissa oli tiivistettynä ja hiomattomana paljon
sellaista, mikä kypsyi myöhemmissä romaaneissa. Pari muuta kertomusta olikin
sitten vähän heikompia.
43. Kirjassa mukana Pablo Picasso (syntymästä
135 v.)
Ernest Hemingway: Nuoruuteni Pariisi
Kirjailijan muistelmia 1920-luvun Pariisista ja
sen taiteilijapiireistä. Midnight in Paris -elokuvasta tuttuja henkilöitä ja
ilmapiiriä. Äärimmäisen subjektiivisia ja rajattuja vaikutelmia, mutta
mielenkiintoinen ajankuvaus silti.
44. Kirjassa joku kuolee
Arthur Conan Doyle: Punaisten kirjainten arvoitus
Luin viime talvena Sherlock Holmes -novelleja,
joista valitettavan suuri osa oli huonoja. Tämä taas oli oikein hyvä!
Kerronnallisesti tapa katkaista teos kahtia murhan selvittelyyn ja murhaajan
motiivien selvittelyyn oli oivaltava.
45. Suomalaisesta miehestä kertova kirja
Martti Turtola: Risto Ryti - Elämä isänmaan
puolesta
Ryti on sota-ajan presidenttinä aina ollut ehkä
kiehtovin Suomen presidenteistä, ja ainakin Turtolan mukaan puhtaasti älyköin.
Taivun olemaan samaa mieltä.
46. Alle 18:vuotiaan suosittelema kirja
Arthur Conan Doyle: Baskervillen koira
Helmet-sivuston kautta löytyi joku Helsingin
kaupunginkirjaston tet-harjoittelija, joka tätä suositteli. Tarinaan on
viitattu niin monissa lähteissä, että luulin tuntevani sen. Uusi Sherlock -sarjan
aiheeseen liittyvä jakso oli suhteellisen tuoreessa muistissa, ja koko ajan
odotin siitä tuttuja juonenkäänteitä, joita ei koskaan tullutkaan.
47. Eteläamerikkalaisen kirjailijan
kirjoittama kirja
Luiz Ruffato: Tekokukkia
Brasilialaiskirjailijan lyhyitä kertomuksia
erilaisista melankolisista ihmiskohtaloista, jotka Ruffato omien sanojensa
mukaan on kirjoittanut puhtaaksi Maailmanpankin projektikonsultin
käsikirjoituksesta. Taustatarinan faktapohjaisuutta sopii epäillä. Erikoinen
rakenneidea, mutta mielenkiintoisia kertomuksia. Pitänee tämäkin kirjailija
pitää mielessä.
48. Kirjassa on alle 150 sivua
Tove Jansson: Kuvanveistäjän tytär
Osittain omaelämäkerrallisia pieniä kuvaelmia.
Hienoja lapsen näkökulmasta kirjoitettuja kuvitelmia, jotka eivät aina noudata
realismin rajoja.
49. Vuonna 2016 julkaistu kirja
Jack
Thorne, J.K. Rowling & John Tiffany: Harry Potter and the Cursed Child
Tämä tuntui jotenkin olevan lähempänä elokuvien
Potter-maailmaa kuin kirjojen. Vähän sellainen ”mitähän fanit haluaisivat” -tyyppinen
ratkaisu, jonka kerronta ja jopa hahmot (!) ontuivat paikoitellen pahasti. En
myöskään välittänyt - kuten en yleensäkään - aikamatkustusjuonesta. Ne avaavat
aina niin monta loogista sudenkuoppaa, ettei yksikään tarina niistä kunnialla
selviä.
50. Kirjaston henkilökunnan suosittelema kirja
Vuokko Sajaniemi: Pedot
Nappasin tämän kirjaston näyttelypöydältä mukaan kannen perusteella. Itäsuomalaisessa pikkukylässä tehdään susihavaintoja, jotka pistävät kylän sekaisin. Samalla kirjan päähenkilöä, ortodoksipapin tytärtä, kohtaa henkilökohtainen tragedia. Hahmojen tunteita kuvaillaan tyylikkäästi ulkoapäin, aistihavaintojen kautta. Lukujen välissä kulkee ortodoksimytologinen taru, sekä lehden yleisönosastokirjoituksia ja haastatteluja tuoden moniäänisyyttä romaaniin. Kirjailijan esikoisteos ei ollut loistava, mutta lupaava kuitenkin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti